Archiwalny serwis www - może zawierać elementy, które nie są dostępne dla szerokiego grona odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami.
 

 Autor: ŁNData:  16.10.2017

Nauka w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski - prof. Joanicjusz Nazarko w panelu dyskusyjnym z ministrem Gowinem

W ramach XXXV Dni Kultury Chrześcijańskiej w Białymstoku odbył się panel dyskusyjny pt. "Nauka w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski". z udziałem wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższego, Jarosława Gowina. W dyskusji wzięli udział:

  • prof. Robert Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku
  • prof. Lech Dzienis, rektor Politechniki Białostockiej,
  • prof. Adam Krętowski, rektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku,
  • prof. Marcin Moniuszko, prorektor ds. nauki Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku,
  • prof. Joanicjusz Nazarko, członek Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, dyrektor Międzynarodowego Chińskiego i Środkowo-Wschodnioeuropejski Instytutu Logistyki i Nauki o Usługach na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej,
  • prof. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.


Dyskusję moderował prof. Kazimierz Trzęsicki z Uniwersytetu w Białymstoku. Paneliści skierowali do ministra Jarosława Gowina szereg pytań i sugestii dotyczących nadchodzących zmian w systemie organizacji i finansowania nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, a także funkcjonowania Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Prof. Joanicjusz Nazarko, bazując na doświadczeniach członka Rady NCBiR, podzielił się refleksją na temat kształtu programów strategicznych tej instytucji. Postawił tezę, że programy te powinny być nie tyle próbą zaspokojenia potrzeb poszczególnych ministerstw, co inicjatywami, które wytyczają ścieżkę dojścia do jasno określonego, ambitnego celu w obszarze innowacji technologicznych. Przywołał przykład amerykańskiego programu Apollo, który był potężnym impulsem dla badań i rozwoju w wielu obszarach i został zwieńczony lądowaniem człowieka na księżycu. Podał też przykładowy cel hipotetycznego programu strategicznego w postaci opracowania polskiego nanoprocesora.

Drugim zagadnieniem poruszonym przez prof. Joanicjusza Nazarko była kwestia roli i władzy rektora według nowej ustawy o szkolnictwie wyższym. Ujął ją w dylemacie „autonomia uczelni czy autonomia rektora”. Zaznaczył, że zbyt szeroki zakres kompetencji rektora w połączeniu z praktyczną jego nieusuwalnością może stwarzać szereg zagrożeń dla uczelni. Poddał pod rozwagę rozdzielenie obecnej funkcji rektora na dwa stanowiska: rektora odpowiedzialnego za sprawy nauki i kształcenia oraz kanclerza/prezydenta odpowiedzialnego za administrowanie uczelnią.

Po rundzie pytań i komentarzy ze strony panelistów głos zabrał minister Jarosław Gowin odnosząc się kolejno do kwestii poruszonych w dyskusji. Wyraził też satysfakcję, że zmienia się na poziomie rządu podejście do nakładów na naukę, które zaczęły być traktowane nie jako koszt, lecz jako publiczną długofalową inwestycję.

Wróć do listy